Onze leerlingen

Op dit moment telt basisschool Bergmolen zo'n 240 leerlingen. Ons streven is dat de kinderen aan het eind van groep 8 over een stevige basis bezitten waarmee ze zich staande kunnen houden in een voortdurend veranderende maatschappij. Niet alleen op didactisch gebied maar zeker ook op sociaal-emotioneel gebied.

Actief burgerschap
Actief burgerschap is het kunnen en willen deelnemen aan de samenleving. Burgerschap gaat over diversiteit, acceptatie en tolerantie. Het vraagt ook reflectie op het eigen handelen, een respectvolle houding en een bijdrage aan de zorg voor je omgeving.

Door de toenemende individualisering zijn mensen steeds minder betrokken bij elkaar. Dit kan een bedreiging vormen voor de samenhang in de samenleving. De overheid heeft daarom besloten actief burgerschap en sociale integratie hoog op de agenda te zetten, ook in het onderwijs.

Doel is jonge mensen voor te bereiden op deelname aan een pluriforme samenleving. Het gaat daarbij niet alleen om kennisoverdracht, maar ook om ervaring, om actief burgerschap. Burgerschap leert men door het te doen, door te ervaren wat het is, door feitelijke sociale bindingen met elkaar op school en met de omgeving aan te gaan.

Passend onderwijs
Basisschool Bergmolen onderschrijft het standpunt van passend onderwijs: regulier als het kan, speciaal als het moet. Wij zien verschillen tussen leerlingen niet als een probleem maar als uitdaging en stemmen ons onderwijsaanbod, de instructie en begeleiding af op de behoeften van de leerling, passend binnen het groepsproces.

Wereldoriëntatie in de bovenbouw, september 2019